Brintbranchens nytårsudtalelse 2026: Et stort og skelsættende år i vente

2026 kan og bør blive mulighedernes år for dansk brint og Power-to-X. Store investeringsbeslutninger, brintinfrastruktur og et øget fokus på aftag i form af flydende brændsler har stort dansk potentiale. 2026 bør være året, hvor vi som nation for alvor realiserer det, mener Brintbranchen.

Cover

I det nye år står mange af de forgangne års tiltag til at kulminere i det, der forhåbentligt bliver en kæmpe positiv udvikling for den danske brintindustri samt et boost for europæisk resiliens, når vi tager kontrol over grøn brændstofproduktion på europæisk jord. 

”I årets første halvår vil vi se resultaterne af den europæiske brintbanks tredje auktion, hvor Tyskland har afsat knap 10 mia. kr. til danske brintprojekter, der kan levere brint til tyske aftagere via det kommende danske brintrør. Det bør blive en gamechanger, og vi håber stærkt, at det fører til, at en række danske brintprojekter kan tage den endelige investeringsbeslutning, så vi kan begynde at realisere potentialet for storskala brintproduktion i Danmark,” siger Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen. 

Mindst lige så vigtigt for at få storskala brintproduktion til at blive en realitet, er øget aftag af de grønne molekyler. Det er oplagt, at det sker via produktion af grønne brændstoffer, og at aftaget bl.a. kan ske via Forsvaret: 

”Vi har brug for at styrke vores strategiske resiliens, vores selvforsyningsgrad og vores mulighed for at producere flydende brændstoffer i Danmark og Europa. Det handler om vores fælles sikkerhed og branchen kan levere. Men det kræver politisk opbakning, og det er en opgave, vi skal i gang med fra starten af det nye år. Vi glæder os derfor til endnu engang at smøge ærmerne op og bistå vores medlemmer. Der er meget at tage fat på, og vi går ind i 2026 med arbejdshandskerne på og ønsker alle et godt nytår,” siger Tejs Laustsen Jensen. 

Relaterede nyheder

cover

Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget

Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.

Læs mere...
cover

Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet

“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.

Læs mere...

Om os

Brintbranchen er en fokuseret interesseorganisation for brint- og Power-to-X-interessenter i Danmark. Vi repræsenterer hele værdikæden fra forskning til færdigudviklede produkter. Hver dag arbejder vi for at fremme produktion og brugen af brint, Power-to-X (PtX), brændselsceller, elektrolyse, electrofuels og de bagvedliggende teknologier. Vores ambition er, at Danmark udnytter sit potentiale til at blive foregangsland inden for brint og Power-to-X, og vi arbejder hver dag for at skabe de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af vores medlemmers teknologier og produkter.

Kontakt

Vesterbrogade 1C, 2.sal
1620 København V

info@brintbranchen.dk
+45 39202003
© 2026 | Alle rettigheder forbeholdes.