Grøn julegave: Elektrolysekapaciteten er nu 100 MW
Julen falder lidt tidligere i år, for i dag har European Energy idriftsat yderligere 5MW elektrolysekapacitet ved deres anlæg i Måde. Det betyder, at den samlede danske kapacitet runder 100 MW. Det er en vigtig milepæl, der markerer, at danskproduceret grøn brint er en industri under hastig udvikling.
Om nyheden udtaler Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen:
”Det kan godt være, at julen i år ikke bliver hvid, men med de gode nyheder fra European Energy bliver den i hvert fald grøn. Det er meget imponerende, at den danske brint- og PtX-industri, med stærke virksomheder som European Energy i spidsen, har formået at etablere og idriftsætte så stor kapacitet på så relativ kort tid. Især når man tager det generelle pres på de grønne industrier med i betragtningen,” siger han, og uddyber:
”At vi nu samlet har nået de 100 MW, viser, at Danmark så absolut har en plads i den europæiske brintelite. Med vores vedvarende energikapaciteter og en stærk brint- og PtX-værdikæde på dansk jord kan vi levere både grøn brint og PtX-brændstoffer, viden og teknologi til vores europæiske naboer. I en tid hvor den europæiske uafhængighed, forsyningssikkerhed og konkurrenceevne er under pres, er det her en julegave til os alle sammen.”
Tejs Laustsen Jensen mener, at vi skal bruge dagens nyhed som afsæt for yderligere handling:
“De 100 MW er en vigtig milepæl, men der er noget vej endnu for at udleve det fulde brint- og PtX-potentiale i Danmark. Nu skal vi bygge videre på det fundament, brintindustrien har lagt. Det kræver høje ambitioner og politisk handling at sikre den nødvendige industrielle vækst, der vil gavne både konkurrenceevnen, dansk økonomi og i sidste ende en reel energimæssig uafhængighed.”
Relaterede nyheder
Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget
Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.
Læs mere...Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet
“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.
Læs mere...