Brintbranchen: IPCEI-penge skal i arbejde hurtigst muligt
Ubrugte brintstøttekroner fra IPCEI-projekter bør sættes i arbejde hurtigst muligt, frem for at samle støv i statskassen. Sådan lyder det fra Brintbranchen, efter der nu er gået et år, siden det stod klart, at ikke alle pengene ville blive brugt af de oprindelige modtagere. Det er spild af ressourcer i en tid, hvor vi har behov for at investere i dansk produktion af grønt brændstof, lyder det fra Brintbranchen, der efterspørger en hurtig udmelding fra regeringen.
Brintbranchen: IPCEI-penge skal i arbejde hurtigst muligt
Ubrugte brintstøttekroner fra IPCEI-projekter bør sættes i arbejde hurtigst muligt, frem for at samle støv i statskassen. Sådan lyder det fra Brintbranchen, efter der nu er gået et år, siden det stod klart, at ikke alle pengene ville blive brugt af de oprindelige modtagere. Det er spild af ressourcer i en tid, hvor vi har behov for at investere i dansk produktion af grønt brændstof, lyder det fra Brintbranchen, der efterspørger en hurtig udmelding fra regeringen.
Få nu pengene i arbejde! Så kort er meldingen fra Brintbranchen, der efterspørger en klar udmelding fra regeringen om de ubrugte IPCEI-midler på over 500 mio. kr., som lige nu samler støv i statskassen, frem for at bidrage til den grønne omstilling.
Danmark deltog i 2021-2022 i EU’s IPCEI-runde for brint, men i 2024 stod det klart, at ikke alle midlerne kunne bruges af de oprindelige støttemodtagere. Men på trods af, at der i den oprindelige politiske aftale om IPCEI står, at pengene i den situation skal finde anvendelse andetsteds til brint og PtX, så ligger sagen tilsyneladende stille, og det giver kritik fra Brintbranchen.
”Det er vigtigt, at pengene kommer ud at arbejde hurtigst muligt,” siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen. ”Vi lever i en tid, hvor der er massivt behov for at accelerere den grønne omstilling og ikke mindst sikre øget dansk produktion af grønne brændstoffer. Det er en ret lav barre at sætte, at de midler vi allerede har afsat, trods alt også kan komme ud at arbejde. Det er ærligt talt uforståeligt, at det skal tage så lang tid, ikke mindst i lyset af regeringens retteligt høje ambitioner på det grønne område,” siger Tejs Laustsen Jensen, der kraftigt opfordrer til, at regeringen rykker nu.
”Vi har brug for klarhed og for nye investeringer, og regeringen bør få pengene udmøntet i år, ikke mindst af hensyn til et mere resilient Europa, hvor vi bliver mindre afhængige af import fra tredjelande,” afslutter Tejs Laustsen Jensen.
Relaterede nyheder
Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget
Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.
Læs mere...Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet
“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.
Læs mere...