Brintbranchen: Mangel på embedsmænd kan forsinke grøn omstilling

Den grønne omstilling, og de dertil hørende danske erhvervs- og eksportmuligheder, risikerer at sande til i mangel på embedsmænd. Sådan lyder advarslen fra Brintbranchen, som er hovedorganisation for den danske brint og PtX-industri, og dermed repræsenterer netop de virksomheder, der er udnævnt til at bære fremtidens grønne vækst.

Cover

”Vi ved godt, at det hverken er politisk opportunt eller særligt populært, men hvis ikke der prioriteres flere administrative ressourcer til den grønne omstilling, så kan lange sagsbehandlingstider forsinke den grønne omstilling markant og dermed også svække den danske konkurrencesituation,” lyder det advarende fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen.  

Det er ikke hverdagskost, at erhvervslivet opfordrer til at øge den offentlige administration. Men ikke desto mindre er det lige præcis, hvad Brintbranchen gør i dag. Og det tilsat en markant advarsel: Hvis ikke der kommer tilstrækkeligt med embedsmænd bag skrivebordene hos de relevante myndigheder, så risikerer det at blive en hæmsko for både den grønne omstilling og for den fremtidig vækst hos de grønne virksomheder.  

”Vi står i en helt særlig situation, hvor vi skal håndtere to kriser på en gang, både en klimakrise og en geopolitisk skabt energikrise. Som konsekvens er behov og efterspørgsel på den grønne strøm massiv, og vi skal på få år bygge langt mere vind og sol, end det var forventet for bare få år siden. Alene til produktion af brint, metanol og andre Power-to-X (PtX)-brændstoffer skal vi som minimum bruge 8-9 GW vedvarende energi (VE) i 2030. Samtidig skal vi opskalere den grønne brintproduktion massivt, ligesom industrien arbejder for fuld kraft med at realisere projekter rundt om i hele landet. Vi er glade for, at man i den nyligt vedtagne PtX-strategi har oprettet en ny taskforce, der skal adressere problemet på det område, men opgaven er meget stor og rækker dertil langt ud over PtX, til hele resten af energiområdet. Vi kan se, at beslutningsgangene, godkendelser m.v. bliver forsinkede allerede nu, og vi frygter, at problemet kommer til at vokse betydeligt,” siger Tejs Laustsen Jensen.  

Brintdirektøren understreger, at han glæder sig over, at der virker til at være politisk vilje til at tage fat på behovet for en forceret grøn omstilling.

”Det er en massiv opgave vi står overfor, og heldigvis virker der til at være bred politisk vilje til at tage fat. Men de politiske beslutninger er ikke meget værd, hvis der ikke er nogen til at omsætte dem vil virkelighed bagefter. Jeg ved godt, at det ikke ligefrem er populært at forslå flere penge til administration, men vi frygter, at det kan blive en alvorlig flaskehals, og derfor kommer vi nu med den her advarsel,” siger Tejs Laustsen Jensen.   

Han opfordrer derfor politikerne til at tænke forøget administrativ kapacitet ind i forhandlingerne om ”Danmark kan mere 2”, der efter planen går i gang efter påske.  

Press contact
Tejs Laustsen Jensen
Direktør/CEO

Relaterede nyheder

cover

Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget

Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.

Læs mere...
cover

Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet

“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.

Læs mere...

Om os

Brintbranchen er en fokuseret interesseorganisation for brint- og Power-to-X-interessenter i Danmark. Vi repræsenterer hele værdikæden fra forskning til færdigudviklede produkter. Hver dag arbejder vi for at fremme produktion og brugen af brint, Power-to-X (PtX), brændselsceller, elektrolyse, electrofuels og de bagvedliggende teknologier. Vores ambition er, at Danmark udnytter sit potentiale til at blive foregangsland inden for brint og Power-to-X, og vi arbejder hver dag for at skabe de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af vores medlemmers teknologier og produkter.

Kontakt

Vesterbrogade 1C, 2.sal
1620 København V

info@brintbranchen.dk
+45 39202003
© 2026 | Alle rettigheder forbeholdes.