REPowerEU kickstarter europæisk brintøkonomi

Brint og Power-to-X spiller en nøglerolle for at EU hurtigt kan blive uafhængig af russisk gas og olie. Det har EU-Kommissionen i dag annonceret med lanceringen af udspillet REPowerEU. Som en del af planen skal der investeres massivt i bl.a. infrastruktur, teknologi samt anvendelse af brint i industri og transport. Brintbranchen mener, at udspillet er ambitiøst og visionært men realistisk, og understreger, at Danmark har stærke forudsætninger – og en forpligtigelse – til at bidrage til at indfri de dagens målsætninger.

Cover

Der er ros til EU’s nye REPowerEU-udspil fra en af de brancher, der ifølge EU-Kommissionen er tænkt en nøglerolle i at frigøre Europa fra russisk energi. ”Det er et godt og ambitiøstudspil, der indeholder store og positive perspektiver for både Danmark og Europa. Men der er heller ingen tvivl om, at vi står overfor en endog meget stor opgave, som vi skal løse på rekordtid. I den danske brintbranche er vi klar til at løfte vores del af opgaven, og vi kan i Danmark levere både brint og teknologi til at fremme etableringen af en grøn, europæisk brintøkonomi. Hvis vi udnytter det momentum, der er pt., åbner det unikke muligheder for Danmark, i forhold til klima, industri, eksport og økonomi”, siger direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen.  

Han understreger samtidig, at udspillets ambitioner hænger uadskilleligt sammen med de planer, som bl.a. den tyske kansler Scholz og statsminister Mette Frederikseni dag forventes at annoncere i Esbjerg om at omdanne Nordsøen til et kraftværk for grøn vindenergi med etablering af op mod 150 GW havvind i Nordsøen: 

”Uden en massiv opskalering af produktionen af grøn strøm – både til havs og på land – er det umuligt at realisere ambitionerne for brint i REPowerEU. Omvendt kan udbygningen af massive mængder VE-produktion kun ske, hvis vi ved hjælp af massiv brintproduktion og en veludbygget infrastruktur, kan omdanne og lagre den strøm til grøn brint og grønne brændsler. Det er to forbudne kar og dermed to meget store opgaver, vi skal løse samtidig. Men det kan vi, og det vil være afsættet for en ny grøn, industriel revolution i Danmark,” siger Tejs Laustsen Jensen.  

Når det gælder de konkrete elementer i udspillet, glæder Brintbranchen sig især over fokus på hurtig udbygning af brintinfrastruktur på tværs af Europa, øgede krav til brug af grøn brint i transport og industri, og at Kommissionen foreslår en lang række tiltag, der bl.a. skal nedbringe godkendelsestiden for VE-projekter, med bl.a. specifikke tidsfrister til godkendelse og "go-to zones" til udvikling af VE-projekter. Den danske brintbranche opfordrer til, at Danmark både går forrest i EU, og implementerer nationale tiltag, der kan understøtte REPowerEU hurtigt.  

”Det er en meget stor pakke af forslag, som Kommissionen i dag har lagt frem. Danmark bør lægge sig i spidsen for at få forslagene så ambitiøst, grønt og så hurtigt gennem ministerrådet som muligt. Samtidig har vi en vigtig opgave i ikke bare at implementere den nyligt vedtagne danske PtX-strategi hurtig, men også  iat sikre at både rammer og finansiering er på plads, til at Danmark kan være forrest i implementeringen af ambitionerne i REPowerEU,” afslutter Tejs Laustsen Jensen.  

Press contact
Tejs Laustsen Jensen
Direktør/CEO

Relaterede nyheder

cover

Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget

Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.

Læs mere...
cover

Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet

“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.

Læs mere...

Om os

Brintbranchen er en fokuseret interesseorganisation for brint- og Power-to-X-interessenter i Danmark. Vi repræsenterer hele værdikæden fra forskning til færdigudviklede produkter. Hver dag arbejder vi for at fremme produktion og brugen af brint, Power-to-X (PtX), brændselsceller, elektrolyse, electrofuels og de bagvedliggende teknologier. Vores ambition er, at Danmark udnytter sit potentiale til at blive foregangsland inden for brint og Power-to-X, og vi arbejder hver dag for at skabe de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af vores medlemmers teknologier og produkter.

Kontakt

Vesterbrogade 1C, 2.sal
1620 København V

info@brintbranchen.dk
+45 39202003
© 2026 | Alle rettigheder forbeholdes.