Brintbranchen: Stærk Esbjerg-aftale giver unik mulighed for Danmark

Brintbranchen roser dagens historiske aftale mellem Danmark, Belgien, Nederlandene og Tyskland om at opføre 150 GW havvind i Nordsøen, og at de fire lande bag deklarationen fra starten har indtænkt brint og etableringen af en grøn brintinfrastruktur At brint med et produktionsmål på 20GW i 2030 er en integreret i planerne for Nordsøen fra starten, giver muligheder for at udnytte energien bedst muligt, transportere den grønne energi billigt og effektivt rundt i Europa samt omstille industri og transport til grøn energi fra Nordsøen, lyder det i en kommentar til de fire statsministres erklæring fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, der også påpeger, at brintsatsningen giver unikke muligheder for dansk erhvervsliv.

Cover

”Det er en stor dag for den grønne omstilling, og dagens aftale er endnu en milepæl i arbejdet mod et energisystem, som er uafhængig af fossile brændsler og udemokratiske kræfter. Og med brint som et nøgleelement i de fire landes aftale kan vi sikre os, at vi ikke spilder én eneste megawatt af den grønne energi. Nu skal vi etablere den brinproduktion- og infrastruktur, der er helt nødvendig for at kunne kapere og integrere de store mængder vedvarende energi, som bliver resultatet af aftalen,” siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen. 

For som det også blev påpeget af de fire regeringsledere, så spiller brint en afgørende rolle i at sikre, at vi optimalt udnytter de enorme mængder grønne energi. Tejs Laustsen Jensen uddyber: ”Uden massiv VE-udbygning ingen grøn brint, men uden grøn brint kan vi heller ikke integrere de massive mængder grøn strøm i energisystemet. Vi har grundlæggende brug for at kunne flytte store mængder strøm udenom elsystemet”, siger Tejs Laustsen Jensen. 

Han understreger samtidig, at opgraderingen af havvind i Nordsøen som de fire regeringschefer i dag har aftalt, betyder en helt ny måde at tænke energisystem på, hvor strøm i høj grad er en råvare, der både skal bruges direkte i elsystemet, men også som afsæt for produktion af diverse grønne brændsler.  

”Vi har brug for massiv opskalering af produktionen af brint og brintbaserede brændsler som metanol og ammoniak. Det er afgørende for at gøre Europas industri, fly, skibe og lastbiler grønne, og det forudsætter, at vi kan flytte energien fra Nordsøen til dansk og europæisk industri gennem bl.a. nyetableret brintinfrastruktur. Det har de fire lande set og ladet tydeligt afspejle i deklarationen, og det giver Danmark en række unikke muligheder”, påpeger Tejs Laustsen Jensen, og afslutter.   

”Danmark har med en stærk brintindustri samt muligheder for storskala brintlagring i undergrunden og stærke industrielle spillere inden for forædling til f.eks. metanol rigtigt gode forudsætninger for at få rigtigt meget ud af dagens aftale. Vi er med den netop vedtagne PtX-strategi allerede kommet et godt stykke, men i lyset af dagens aftale har vi endnu mere travlt med at implementere storskala brint i det danske og nordeuropæiske energisystem.”  

Press contact
Tejs Laustsen Jensen
Direktør/CEO

Relaterede nyheder

cover

Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget

Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.

Læs mere...
cover

Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet

“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.

Læs mere...

Om os

Brintbranchen er en fokuseret interesseorganisation for brint- og Power-to-X-interessenter i Danmark. Vi repræsenterer hele værdikæden fra forskning til færdigudviklede produkter. Hver dag arbejder vi for at fremme produktion og brugen af brint, Power-to-X (PtX), brændselsceller, elektrolyse, electrofuels og de bagvedliggende teknologier. Vores ambition er, at Danmark udnytter sit potentiale til at blive foregangsland inden for brint og Power-to-X, og vi arbejder hver dag for at skabe de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af vores medlemmers teknologier og produkter.

Kontakt

Vesterbrogade 1C, 2.sal
1620 København V

info@brintbranchen.dk
+45 39202003
© 2026 | Alle rettigheder forbeholdes.