EU-Regler om grønne brændsler skal på plads nu

De forsinkede EU-regler om fremtidens grønne brændstoffer holder klimainvesteringer tilbage. Derfor er der behov for, at EU-Kommissionen meget snart færdiggør arbejdet med de delegerede retsakter om grøn brint og brintbaserede brændstoffer, de såkaldte RFNBO’s. Brintbranchen påpeger, at der er et akut behov for at få brudt det dødvande, Danmark og Europa pt. befinder sig i. Det forsinker opskalering af den europæiske brintsektor, og med både klima-, energi- og forsyningskriser har vi ikke råd til at vente længere, lyder det fra branchen.

Cover

”Vi har ventet længe – også for længe – og der er brug for afklaring nu,” siger direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen, ”Investeringer i brint og Power-to-X i Danmark og hele Europa ligger i venteposition, og derfor skal vi hurtigst have vished om reglerne for, hvad der kan betegnes som grøn brint i en europæisk kontekst.”

RFNBO står for ”Renewable Fuels of Non-Biological Origin” og den delegerede retsakt om RFNBO’s har til formål at definere, hvornår den brint, der anvendes i transportsektoren, må kaldes grøn. EU-Kommissionen har bl.a. med REPowerEU sat mål om, at der indenfor EU’s grænser skal produceres 10Mt grøn brint i 2030, og derfor er det yderst uhensigtsmæssigt, at der, efter en periode på to år, hvor indholdet af den delegerede retsakt er blevet diskuteret og justeret ad flere omgange, stadig ikke foreligger en langtidsholdbar definition på, hvad der gælder som grøn brint.

”Vi opfordrer kraftigt Kommissionen til at offentliggøre retsakten om RFNBO’s hurtigst muligt. Og selvom valgkampen i sagens natur fylder meget, er der også en klar opfordring til den danske regering om at gøre alt, hvad der er muligt, for at presse Kommissionen til at komme med en løsning snarest. Vi medgiver gerne, at Kommissionen har været på en svær opgave, men vi har også brugt flere år på den her proces, og nu skal vi altså til at rykke fremad. Hver dag vi venter på de endelige regler, forsinkes indsatsen for at løse klima- energi- og forsyningskrisen såvel som at sikre uafhængigheden af fossil, russisk gas,” siger Tejs Laustsen Jensen.

Delegeret retsakt om CO2 er ubrugelig

Dertil kommer, at vi fortsat venter på Kommissionens behandling af den anden delegerede retsakt, som omhandler brug af CO2 m.v. i grønne brændsler, og som er tæt beslægtet med den delegerede retsakt om RFNBO's. Et udkast hertil er offentliggjort, men dette er af så dårlig kvalitet, at Brintbranchen ikke mener, at akten kan bruges i dens nuværende form.

”Det udkast til retsakten om brug af CO2 i grønne brændsler, som Kommissionen har sendt i høring, er ganske simpelt for ringe. De foreslåede regler er alt for komplicerede, ikke sammenhængende og vi forudser, at de vil være umulige at arbejde med for brintindustrien. Vi foreslår, at det nuværende udkast kasseres, og der startes forfra – med en meget skarp deadline, som der er lovning på, bliver overholdt. Selvom tempo er vigtigt, vil ubrugelige regler være endnu mere skadelige. Vi har brug for, at de danske projekter kan komme ud af starthullerne, og det kan de for alvor først komme, når den delegerede retsakt om RFNBO’s bliver vedtaget, og en ny retsakt om CO2 forhåbentligt følger efter i fast-track,” siger Tejs Laustsen Jensen.

Press contact
Tejs Laustsen Jensen
Direktør/CEO

Relaterede nyheder

cover

Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget

Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.

Læs mere...
cover

Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet

“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.

Læs mere...

Om os

Brintbranchen er en fokuseret interesseorganisation for brint- og Power-to-X-interessenter i Danmark. Vi repræsenterer hele værdikæden fra forskning til færdigudviklede produkter. Hver dag arbejder vi for at fremme produktion og brugen af brint, Power-to-X (PtX), brændselsceller, elektrolyse, electrofuels og de bagvedliggende teknologier. Vores ambition er, at Danmark udnytter sit potentiale til at blive foregangsland inden for brint og Power-to-X, og vi arbejder hver dag for at skabe de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af vores medlemmers teknologier og produkter.

Kontakt

Vesterbrogade 1C, 2.sal
1620 København V

info@brintbranchen.dk
+45 39202003
© 2026 | Alle rettigheder forbeholdes.