Bekymrende stop på åben-dør-ordning kræver hurtig løsning
Overraskende og dybt problematisk. Det er Brintbranchens reaktion på Energistyrelsens meddelelse om at åben-dør-ordningen er sat i bero. Ordningen har løbet i en lang årrække, og det pludselige stop risikerer ifølge Brintbranchen, også at gå hård ud over planerne for mere brint og Power-to-X. Organisationen understreger, at Danmark og Europa mere end nogensinde har brug for at etablere al den vedvarende energi, der overhovedet er muligt.

”Det er enormt problematisk, at sagsbehandlingen af åben-dør-ordningen nu sættes i bero. Regler, herunder statsstøtteregler, skal naturligvis overholdes, men i sidste ende er dette her endnu en menneskabt forhindring for, at vi kan få etableret den vedvarende energi, vi har akut brug for,” siger Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen, der samtidig opfordrer til,at den danske regering og EU-kommissionen meget hurtigt finder en løsning.
Baggrunden for dagens stop er frygt for konflikt med EU-statsstøtteregler. Brintbranchen påpeger, at netop fjernelse af administrative forhindringer, samt lettere adgang til statsstøtte for vedvarende energi, er nøgleelementer i både REPowerEUog Green Deal Industrial Plan. Sidstnævnte er på dagsordenen på det kommer EU-Topmøde d. 9. og 10. februar.
”Det er en absolut topprioritet, at vi finder en hurtig løsning på denne impasse. Ellers får det potentielt stort indvirkning på den danske brint- og Power-to-X-sektor, hvor vi har brug for store mængder vedvarende energi til at kunne producere brint og brintbaserede brændsler, som f.eks.ammoniak og metanol. Det er afgørende for både at komme i mål med den grønne omstilling, og for at Danmark og Europa kan opnå den uafhængighed af fossile brændsler, som vi det seneste år har set er helt afgørende – også af sikkerhedspolitiske årsager.
”Løsningen på næsten alle de kriser vi pt står i, m.h.t., klima, forsyningssikkerhed og stabilitet, er mere grøn energi. Samtidig har vi et internationalt kapløb, USA har sat gang i en historisk stor klimapakke til at stimulere grøn vækst, og Kina sponsorerer deres brintøkonomi heftigt. Det er imod alle erklærede ønsker i både København og Bruxelles at forsinke udbygningen med vedvarende energi, og derfor en meget klar opfordring herfra til at regeringen og EU-kommissionen sætter alt ind på at finde en løsning inden for meget, meget kort tid,” slutter Tejs Laustsen Jensen.
Relaterede nyheder
Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget
Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.
Læs mere...Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet
“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.
Læs mere...