CO2-udspil glemmer grønne brændsler
Regeringen har i dag præsenteret et Carbon Capture and Storage (CCS)-udspil. Brintbranchen anerkender, at fangst og lagring af CO2 indgår som vigtig del af vejen til at opnå de danske klimamål, men det er vigtigt ikke at glemme, at vi skal bruge den biogene CO2 til videreforædling af brint til grønne brændstoffer til særligt den tunge transport.

”Der er ingen tvivl om, at CCS er et vigtigt element i at nå de danske klimamål, og det er positivt at initiativerne på CCS-området nu konkretiseres,” udtaler Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen.
Han understreger dog også, at lagring ikke er den eneste form for CO2-håndtering, der er brug for i den danske klimaindsats. Udnyttelse af CO2 som komponent i fremstilling af grønne brændsler, som går under betegnelsen CCUS (Carbon Capture, Utilization and Storage), skal ikke glemmes:
”Dagens udspil handler om CO2-fangst og lagring. Men vi må ikke glemme, at vi skal bruge CO2 i andre sammenhænge, herunder særligt i produktionen af grønne brændsler som metanol og e-fuels til bl.a. skibs- og luftfarten, hvor vi har et massivt og akut omstillingsbehov. Vi har brug for at holde fast i den CCUS-tankegang, der oprindeligt var afsæt for den danske indsats på det her område, og ikke kun CCS. Det er vigtigt, at vi - også inden 2030 - i den fremadrettede håndtering af CO2’en husker behovet for udnyttelsen af især den biogene CO2. Den skal ikke kun ned i undergrunden, men tjene som byggesten i produktionen af de grønne brændsler, som Danmark på sigt kan levere til både Europa og resten af verden.”
Relaterede nyheder
Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget
Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.
Læs mere...Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet
“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.
Læs mere...