Aftale om CCS giver grønne brændstoffer massiv udfordring
Dagens CCS-aftale, hvor 27 mia kr. bliver fordelt til lagring af mindst 34. mio. tons CO2 i den danske undergrund, indeholder ingen incitamenter til, at CO2’en allerede inden 2030 kan blive anvendt til at producere grønne brændstoffer. Det ærgrer Brintbranchen, der advarer om de potentielle konsekvenser for Danmarks og EU's omstilling af den tunge transport og industri.

”Det er forståeligt, at CCS-aftalen primært fokuserer på, hvordan Danmark kan lagre CO2 i den danske undergrund, så vi kan fjerne store mængder skadelig CO2 fra atmosfæren. Og vi har bestemt brug for CCS for at nå de nationale klimamål. Men det er i den grad uheldigt, at aftalen ikke skaber incitamenter til, at producenter kan udnytte den biogene CO2 til at videreforælde brint til grønne brændsler, som e-metanol og ammoniak, inden 2030. Det risikerer væsentligt at forsinke den grønne omstilling af den tunge transport og industri, både i Danmark og EU, og efterlader en betydelig udfordring i forhold til at sikre, at Danmark opfylder vores ambitioner på PtX,” siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i en reaktion på den endelige aftale.
Grønne brændstoffer skal ikke blot være noget, vi taler om
”Vi har et massivt og akut omstillingsbehov. Så sent som i sidste uge, hvor verdens første metanoldrevne containerskib lagde til kaj i København, blev det fra alle centrale aktører understreget, at vi har et kæmpe behov for grønne brændsler til den maritime sektor - og det samme gælder for luftfarten. Og det blev samtidig understreget, at vi har brug for brændslerne nu - ikke kun efter 2030. Derfor bør den biogene CO2 ikke kun lagres i undergrunden, men den bør aktivt anvendes som byggesten i produktion af de grønne brændsler, som Danmark har så gode forudsætninger for at være storproducent af. Men med denne aftale får CCS reelt forrang til CO2’en, og det efterlader os med en meget stor udfordring. Grønne brændstoffer skal ikke blot være noget, vi taler om, men også noget vi producerer,” siger Tejs Lausten Jensen.
Brintbranchen opfordrer regeringen og forligspartierne til at tage nye skridt for at styrke PtX-indsatsen:
"Det er nu en bunden politisk opgave at sikre tilstrækkelige rammevilkår, så vi kan nå i mål med PtX-indsatsen. Det handler om brintinfrastruktur, finansiering af produktion mv., men også om at sikre, at Danmark bliver et attraktivt sted at producere grønne brændstoffer, og hvor der er konkurrencedygtig adgang til den nødvendige biogene CO2,” slutter Tejs Laustsen Jensen.
Relaterede nyheder
Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget
Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.
Læs mere...Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet
“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.
Læs mere...