Brintbranchen: Grøn investeringsordning skal følges op med europæisk samarbejde

Det er godt, at regeringen igen afsætter midler til bl.a. elektrolyseteknologi til PtX gennem den grønne investeringsordning, mener Brintbranchen. Brintbranchen opfordrer regeringen at følge op med en langsigtet strategisk plan for at sikre et stabilt investeringsflow i vores grønne teknologier.

Cover

"Det er rigtig godt og vigtigt, at regeringen igen afsætter midler til bl.a. elektrolyseteknologi til PtX. I et skævvredet konkurrencelandskab, hvor især Kina og USA flittigt gør brug af massiv statsstøtte, er det den rigtige vej at gå. Men hvis regeringens mål er at skabe konkurrencedygtige rammevilkår for den grønne danske industri, så er de afsatte 500 mio. kr. desværre ikke tilstrækkeligt. Der skal flere midler til," siger Brintbranchens direktør i en reaktion på regeringens melding om at afsætte 500 mio. kr. i 2025 gennem den grønne investeringsordning.

"Og midlerne bør i den kommende tid følges op af en strategisk industripolitisk plan, der skaber et langsigtet og stabilt investeringsflow i vores grønne teknologier. Særligt det sidste bør i videst muligt omfang ske i et Europæisk samarbejde, så vi kan fastholde styrkerne fra det indre marked, samtidig med at Europa forsvarer sig mod det globale konkurrencepres. Derfor er der behov for en robust og bredspektret EU-plan for grøn industri, inkl. tilstrækkelig fælles finansiering. Det må og skal være en topprioritet for både den nye EU-Kommission og det kommende danske EU-formandskab," siger Tejs Laustsen Jensen.

Press contact
Tejs Laustsen Jensen
Direktør/CEO

Relaterede nyheder

cover

Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget

Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.

Læs mere...
cover

Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet

“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.

Læs mere...

Om os

Brintbranchen er en fokuseret interesseorganisation for brint- og Power-to-X-interessenter i Danmark. Vi repræsenterer hele værdikæden fra forskning til færdigudviklede produkter. Hver dag arbejder vi for at fremme produktion og brugen af brint, Power-to-X (PtX), brændselsceller, elektrolyse, electrofuels og de bagvedliggende teknologier. Vores ambition er, at Danmark udnytter sit potentiale til at blive foregangsland inden for brint og Power-to-X, og vi arbejder hver dag for at skabe de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af vores medlemmers teknologier og produkter.

Kontakt

Vesterbrogade 1C, 2.sal
1620 København V

info@brintbranchen.dk
+45 39202003
© 2026 | Alle rettigheder forbeholdes.