Milliarder til brintrør sikret, nu skal vi i gang

Det modtages med ros og tilfredshed i branchen, at et bredt flertal i dag har aftalt etableringen af første fase af den danske brintinfrastruktur, inklusiv et statsligt finansieringsbidrag.

Cover

”Det er en god og vigtig dag. For den grønne omstilling og for branchen, men også for Danmark som helhed. For det er en vigtig strategisk beslutning, der vil have positive konsekvenser mange år ud i fremtiden. Derfor vil jeg også gerne takke Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Alternativet, og regeringen for den brede opbakning til aftalen. Det giver stabilitet og ro i det arbejde, som vi i branchen nu skal i gang med. Vi vil gerne kvittere for det klare politiske signal,” siger direktør i Brintbranchen, Tejs Laustsen Jensen, i en kommentar.

Han understreger samtidig, at dagens aftale er vigtig for udviklingen af en stærk brintindustri i Danmark.

”Dagens aftale cementerer en stærk og meget bred opbakning til, at Danmark påtager sig en lederrolle som producent af grøn brint. Det kommer til at blive bemærket rundt om i Europa. Fra i morgen gælder det så om at komme hurtigt i gang, og at alle gode kræfter arbejder tæt sammen for at første fase af røret kan stå færdigt til den centrale deadline i 2030.

"Det kræver tæt samspil mellem regeringen, Energinet, myndighederne og virksomhederne. I branchen er vi mere end klar til at løfte vores del. Samtidig er det vigtigt, at vi husker de næste faser, og hurtigst muligt får lagt faste planer for de næste faser af udbygningen af infrastrukturen, bl.a. til Fredericia. Vi skal få skabt stærke rammer for produktion af grønne brændstoffer, og vi skal ikke mindst sikre, at vi med en stærk dansk og europæisk industripolitik, ikke bare får grøn energi og grøn brint, men at det udstyr og den teknologi, der ligger bagved, også i videst muligt omfang udvikles og produceres i Danmark og Europa," slutter Tejs Laustsen Jensen.

Press contact
Tejs Laustsen Jensen
Direktør/CEO

Relaterede nyheder

cover

Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget

Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.

Læs mere...
cover

Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet

“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.

Læs mere...

Om os

Brintbranchen er en fokuseret interesseorganisation for brint- og Power-to-X-interessenter i Danmark. Vi repræsenterer hele værdikæden fra forskning til færdigudviklede produkter. Hver dag arbejder vi for at fremme produktion og brugen af brint, Power-to-X (PtX), brændselsceller, elektrolyse, electrofuels og de bagvedliggende teknologier. Vores ambition er, at Danmark udnytter sit potentiale til at blive foregangsland inden for brint og Power-to-X, og vi arbejder hver dag for at skabe de bedst mulige rammer for forskning, udvikling, produktion og eksport af vores medlemmers teknologier og produkter.

Kontakt

Vesterbrogade 1C, 2.sal
1620 København V

info@brintbranchen.dk
+45 39202003
© 2026 | Alle rettigheder forbeholdes.