Brintbranchen byder velkommen til ShipTown
Brintbranchen er glad for at kunne offentliggøre, at den danske brændselscelleudvikler, ShipTown, er det nyeste medlem i kredsen.

ShipTown arbejder med reversibel alkalisk brændselscelleteknologi (AFC), og har på baggrund heraf udviklet deres H-Battery, der producerer brint af overskydende grøn strøm, og i samme enhed konverterer tilbage til strøm, når der er underskud i nettet.
I forbindelse med indmeldelsen udtaler Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen:
”Vi er rigtigt glade for at kunne byde velkommen til ShipTown. Grøn, industriel innovation er afgørende både for den grønne omstilling og for at sikre danske arbejdspladser og konkurrenceevne i fremtiden. Der er store perspektiver i ShipTowns teknologiske løsninger, og vi glæder os til at samarbejde og i branchefællesskabet bidrage til deres fortsatte vækst og udvikling.”
CEO og medstifter af ShipTown, Marie Vedel Lauridsen, udtaler:
”Vi er glade for at blive en del af Brintbranchen, som samler aktørerne bag en stærk og fremtidsorienteret grøn industri. Vores teknologi, H-Battery – en reversibel alkalisk brændselscelle – tilfører en ny dimension til det danske energisystem ved ikke blot at muliggøre peak-shaving, men også peak-covering. Det vil sige, at vi leverer grøn, stabil strøm – også når der er vindstille og overskyet. Dermed gør vi det muligt at balancere store mængder vedvarende energi over længere tid, netop gennem lagring i grøn brint. Det er afgørende for opbygningen af et fossilfrit og fleksibelt energisystem. Vi ser frem til samarbejdet med Brintbranchen og dens medlemmer i den fælles indsats for at accelerere den grønne omstilling.”
Relaterede nyheder
Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget
Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.
Læs mere...Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet
“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.
Læs mere...