Åbningen af European Energys PtX-anlæg i Kassø er en vigtig sejr for grønne løsninger made in Denmark
I dag markeres den officielle åbning af European Energys PtX-anlæg i Kassø. Åbningen af anlægget, der producerer e-metanol til bl.a. skibsfarten, markerer en vigtig milepæl – ikke alene for European Energy men også for den samlede brint- og PtX-industri. Det vurderer Brintbranchen, som ser åbningen som en vigtig sejr for grøn PtX made in Denmark.

Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, der deltager i den officielle åbning, udtaler:
”Det er en imponerende bedrift, og der er al grund til at ønske European Energy tillykke med åbningen af anlægget i Kassø. Det er en fornøjelse at se, hvordan det deres hårde arbejde har båret frugt,” siger han, og uddyber:
”Produktionen af e-metanol i Kassø beviser, at PtX-mulighederne ikke bare er fugle på taget, men reelle løsninger på virkelige problemer. Det er en helt ny industri, og Kassø-anlægget viser på fornemmeste vis, hvordan grøn omstilling og erhvervsmæssig udvikling går hånd i hånd.”
Tejs Laustsen Jensen fremhæver de store muligheder, der er i brint og PtX, og understreger, at politisk opbakning er afgørende, hvis udviklingen skal fortsætte:
”Branchen har vist, at den kan og vil levere grønne løsninger til nogle af omstillingens største udfordringer – i Kassøs tilfælde især skibsfarten. Med IMO-aftalen, der sætter krav for omstillingen af den globale søfart, ved vi, at vi står på tærsklen til et nyt, enormt marked for grønne PtX-brændstoffer. De brændstoffer produceres nu bl.a. i Kassø, og flere anlæg vil følge efter. Det viser, at branchen er klar til at levere de brændstoffer, der er afgørende for ikke bare den grønne omstilling, men også for forsyningssikkerhed og konkurrenceevne. Men det kræver politisk opbakning og yderligere investeringer i brint- og PtX-udbygningen. Danmark skal være langt mere ambitiøs, og dels udnytte mulighederne for produktionsstøtte til PtX via EU’s Brintbank, og øge kravet om forbrug af grønne brændstoffer i den kommende VEIII-implementering.”
Relaterede nyheder
Brintbranchen: Vigtige grønne satsninger i regeringsgrundlaget
Brintbranchen roser de grønne initiativer i regeringsgrundlaget. Det gælder ikke mindst prioriteringen af grønne PtX-brændstoffer, blandt andet til forsvarsbrug. Brintbranchen understreger desuden det akutte behov for en løsning på krisen i elnettet, herunder at sikre, at elnettet ikke de facto kommer til at forhindre den kommende brintinfrastruktur.
Læs mere...Energinets nye procedure skaber meget bekymrende situation i elnettet
“Kritisk” og "grund til stor bekymring”. Sådan lyder kommentaren fra Brintbranchen, der repræsenterer en af de sektorer i Danmarks grønne energiforsyning og klimaindsats, der vil være blandt de kommende års potentielt helt store elforbrugere. Kommentaren kommer i kølvandet på Energinets seneste udmeldinger omkring elnettet. Her er man samtidig uforstående overfor, at efterspørgslen efter kapacitet til PtX-anlæg skulle være overraskende.
Læs mere...